2015年3月25日水曜日

Eternal silence 永遠の静寂

Once the disciple Bhaskali approached his guru, Bhava, and asked him where that Eternal, the supreme infinite, the Brahman of the Upanishads, was. The master spoke not. The disciple asked him again and again, but the master did not open his mouth. He kept perfect silence. At last the teacher said: "I have been telling you again and again, but you do not understand me. What am I to do? That Brahman, The infinite, The Eternal, cannot be explained. But, by deep silence, know it. There is no other place for him to dwell in, but the one eternal deep silence! Ayam atma santah. Atman is silence.

                                                                                             Swami Sivananda - Bliss Divine p.475

ある時、バスカリは彼のグル(師)ヴァーバに尋ねました。「ウパニシャッド(聖典)に書かれている至上、永遠、無限の実在ブラフマンはどこに存在しているのですか?」
しかし師はなにも語りません。バスカリは何度も何度も尋ねましたが、師が口を開くことはありません。師は完全に沈黙を保っていましたが、ついに口を開き、こう語りました。「私はすでに何度も何度もあなたに伝えているのですが、あなたは理解していないようですね。私は何をしていましたか?ブラフマン、無限、永遠の存在は説明することができないのです。深い沈黙によってそれを知ります。それは静寂の他に存在する場所はありません。それは果てなく続く静寂です。Ayam atma santah. アートマンは永遠なる静寂。

0 件のコメント:

コメントを投稿